امکانات جانبی سیستم پلاک خوان بهبین

 

سنسور نوری تشخیص مانع

یکی از اجزای جانبی در نظر گرفته شده در این سنسور مادون قرمز جهت نصب در درب های ورود و خروج می باشد که در ادامه به کارکرد و لزوم آن اشاره می شود: با نصب دو عدد سنسور یکی قبل و یکی بعد از گیت، قابلیت قطعی کردن تردد مهیا می گردد. بدین صورت که به عنوان مثال در هنگام ورود خودرو و قرارگیری آن در جلوی سنسور، نرم افزار پلاک خوان فعال شده و پلاک خودرو قرائت می شود و پس از بررسی مجوز ورود پلاک، کاربر گیت را برای تردد باز می نماید. حال به هر دلیل در صورتی که خودرو داخل مجموعه نشود نمی بایست تردد قطعی برای آن در سیستم ذخیره گردد. به همین منظور با استفاده از سنسور نصب شده در بعد از گیت، از ورود کامل خودرو مطمئن می شویم.


سیستم های شناسایی و کنترلی پلاک خوان ترکیبی


انواع سیستم کنترلی پلاک خوان ترکیبی

ردیف

عنوان

شرایط کاربرد

تجهیزات مورد نیاز

1

پلاک خوانی

مبتنی بر سیستم قرائت پلاک

2

پلاک خوانی و صدور کارت

پارکینگ طبقاتی

اختصاصی نمودن

کارت مایفر

دستگاه قرائت و نوشتن کارت

3

پلاک خوانی و صدور بارکد

چاپگر بارکد دوبعدی

دستگاه بارکدخوان دوبعدی

4

پلاک خوانی و صدور کارت و بارکد

سازمان با کاربران دائمی و موقتی

اختصاصی نمودن کارت برخی کاربران

چندین درب خروج

وجود درب آزاد تردد

چاپگر قبض با بارکد دوبعدی

دستگاه قبض خوان

چاپگر کارت (در صورت نیاز)

دستگاه کارت خوان


استفاده ترکیبی از پلاک و قبض یا کارت برای این منظور می باشد که اولا فقط با ارایه سند ورود، شخص مجاز به خارج کردن خودرو باشد و افرادی که قبض و یا کارت ورود ندارند مجاز به خروج خودرو نباشند و همچنین امکان محاسبه هزینه پارکینگ برای خودروهایی که پلاک استاندارد ندارند وجود داشته باشد، با این توضیح، حتی برای خودروهایی که پلاک ندارند می توان با کمک نرم افزار، ورود و خروج دستی ثبت نمود. از طرفی از نرم افزار پلاک خوان به عنوان بخش اصلی تطابق ورود و خروج، تعریف اشتراک اعتباری و ثبت و مستند کردن ترددها برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی استفاده خواهد شد. به این صورت که از آنجا که تمام ورود و خروج ها و تصاویرشان در سیستم به همراه هزینه ها ثبت می شود قابلیت نظارت بر روال کار در پارکینگ به وجود خواهد آمد.
به منظور امنیت هر چه بیشتر، امکان ترکیب سیستم پلاک خوان با دو نوع سیستم صدور و احراز هویت موجود می باشد، بدین منظور می توان از قبض هایی با بارکد دو بعدی یا کارت های حافظه دار استفاده نمود که شرح آن ها در ادامه می آید:

کارت های حافظه دار یا بارکد دو بعدی

برای مشترکین و یا ساکنین دائمی، یک بار کارت حافظه دار غیرلمسی صادر می گردد که بر روی این کارت ها نیز می توان امضاء الکترونیکی فعال نمود تا کارت ها نیز امکان جعل و سوء استفاده نداشته باشند. اعتبار کارت ها نیز به انواع مختلف قابل انجام است همچون اعتبار ریالی، اعتبار زمانی و ..... متقاضیان دریافت کارت، اطلاعات خود را هنگام ورود به کاربر می دهند و کاربر کارت مربوطه را با درج اطلاعات هویتی و امنیتی صادر و به راننده تحویل می دهد.
برای ترددهای موقت نیز به هر خودرو یک کارت در هنگام ورود تحویل داده می شود که اطلاعات مربوط به پلاک و زمان ورود بر روی آن ذخیره شده است. در هنگام خروج نیز با قرائت این اطلاعات، کاربر از تطابق کامل اطلاعات ورود و خروج اطمینان حاصل می نماید.

دستگاه خواندن و نوشتن محتوای کارت خوان

با توجه به تعداد مشترکین ثابت مجموعه، در محل ورود و خروج، برای ثبت و پردازش اطلاعات هر کارت از قبیل شناسایی فرد، خودرو، هزینه پارکینگ و ... به کار می رود.

چاپگر قبض و بارکد دوبعدی

روش دیگر برای احراز هویت استفاده از بارکد دوبعدی بر اساس فن آوری پردازش تصویر می باشد و می توان به جای کارت از چاپ قبض با کمک بارکدهای تصویری دوبعدی برای صدور و بازیابی قبض های مربوط به خودروها استفاده شود که از طریق چاپگر پرینت و به افراد ارایه خواهد شد. این قبض حاوی یک بارکد دو بعدی (ماتریسی) است که در مقایسه با بارکدهای خطی رایج نسبت به خرابی تصویر مقاومت بسیار بالاتری را دارا می باشد. بدین معنی که حتی در صورت مچاله شدن کاغذ نیز دستگاه قادر به قرائت آن خواهد بود.

دستگاه بارکدخوان دوبعدی

برای پردازش اطلاعات هر قبض از قبیل شناسایی فرد، خودرو، هزینه پارکینگ و ... به کار می رود.
 

دوربین نظارتی (شاهد) برای اطاقک کاربری

از دیگر امکانات جانبی سامانه این است که می توان برای امنیت هر چه بیشتر یک دوربین نظارتی درون اطاقک کاربری نصب کرد، از کاربردهای خاص این دوربین می توان به امکان ضمیمه شدن تصویر کاربر هنگام تایید هر ورود و خروج و با باز و بسته کردن راهبند به اطلاعات هر تردد اشاره کرد. تا در نهایت و هنگام بازبینی و گزارش مشخص باشد تا هر تراکنش و تایید از سوی چه کسی صورت پذیرفته است. البته لازم به ذکر است هویت کاربران هنگام ورود به نرم افزار نیز از طریق نام و کلمه عبور شناسایی خواهد شد. لکن برای اطمینان هرچه بیشتر از این قابلیت جدید بهره می گیریم.

دوربین نظارتی محیط پلاک خوانی

جهت کنترل محیط پیرامونی و عملکرد راهبند استفاده می گردد.

دوربین ثبت چهره راننده

از دیگر امکانات خاص و جانبی این سیستم برای ثبت چهره راننده خودرو در هنگام ورود و خروج، از دوربین کوچکی استفاده می شود تا با تصویربرداری، امکان مقایسه راننده هنگام ورود با لحظه خروج فراهم شده و این تصاویر ثبت گردند و در هنگام خروج روی نمایشگر خروجی نمایش داده می شود.

کنسول کاربری

در محل ورود خودروها در صورتی که کاربر باشد می توان از ترکیب حالات اتوماتیک و دستی بهره برد ولی در صورتی که بدون کاربر و تنها با استفاده از کنسول کاربری باشد سیستم کاملا اتوماتیک (مراحل صدور قبض و کنترل راهبند) می باشد.

تابلوی نمایشگر

جهت نمایش هزینه پارکینگ به راننده می توان در درب خروج نمایشگری نصب نمود. همچنین جهت نمایش ظرفیت پارکینگ نیز می توان در محل مناسبی تابلویی جهت رویت رانندگان (برای اطمینان از میزان ظرفیت خالی پارکینگ) نصب نمود.

UPS و باتری پشتیبان

برای عدم اختلال در کارکرد سیستم در صورت قطع برق تعبیه می گردد.