سخت افزار، جایابی و کیسینگ سرعت سنج خودرویی

مقدمه

در طراحی ظاهری، ساخت و قرارگیری قسمت های مختلف سیستم (کیسینگ) به خصوص قسمت های داخل اطاق خودرو، تلاش شده است که استانداردهای لازم رعایت شده باشند تا کمترین مزاحمت برای کاربر و راننده خودرو ایجاد گردد که البته رعایت اصول زیبایی و مقاومت در برابر تکان ها و لرزه­ های خودرو همزمان با اصل کمترین اختلال در دید و نامحسوس بودن سیستم از دید رانندگان خودروهای دیگر نیز خود مقوله­ ای بوده که سعی شده است به نحوی بسیار مناسب انجام شود.

دما

همانگونه که می­ دانیم دمای خودرویی که در زیر نور خورشید قرار گرفته باشد به خاطر اثر گلخانه­ ای به راحتی به دماهای بالای 80 درجه سانتیگراد خواهد رسید که این دماها برای بسیاری از قطعات الکترونیکی دوربین ها و کامپیوترها مضر می­ باشد. لذا سعی شده است تا با استفاده از نوع کیسینگ و فن های مختلف دمای نقاط مختلف را تا جایی که در درون خودرو امکان دارد در حد مناسب نگاه داشته شود، این مهم توسط سیستم کنترلری که داده های حاصله از سنسورهایی که در نقاط مختلف سیستم وجود دارد را اندازه می گیرد، انجام می ­­­شود.

وضعیت پاور

یکی از وظایف سخت ­افزار مدیریت نحوه تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز سیستم و نحوه شارژ باطری موجود در سیستم می باشد. از آن جا که سیستم قابلیت انجام مأموریت در حالت ایستاده را دارا می­ باشد و در این حالت راننده و کاربر سیستم گاها ترجیح می­ دهند که خودرو را خاموش کنند، لذا درون سیستم باطری جداگانه ای از سیستم برق خودرو وجود دارد که قادر به تأمین نیاز سیستم به مدت 2 ساعت است. برای شارژ این باطری سیستم قادر است علاوه بر شارژ آن توسط دینام خودرو در حالت روشن، توسط شارژر جداگانه­ ای که در درون سیستم قرار داده شده است از برق شهر نیز استفاده نماید. یکی از وظایف دیگر این سیستم کنترل جریان شارژ در هنگامی که سیستم از دینام استفاده می­ کند می­ باشد که از اعمال فشار بر دینام و دیگر قسمت های الکتریک خودرو جلوگیری می­ کند.
برای محافظت از این سیستم و جلوگیری از خطرهای احتمالی که در تصادفات و یا حالات دیگر که ممکن است اتفاق بیافتد، در نقاط مختلف سیم های انتقال جریان فیوزهایی با محدودیت های مختلف در نظر گرفته شده است.

نصب بر روی هر ماشین

یکی از اصولی که در طراحی این سیستم در نظر گرفته شده است این است که این سیستم حداقل تغییر را برای نصب بر روی خودروهای مختلف لازم داشته باشد. در نقاط مختلف اتصالات قطعات واسطی در نظر گرفته شده است که برای هر خودروی خاص تنها همین قطعات واسط که از لحاظ تولید ساده می ­باشند تغییر خواهند کرد.

نصب پردازنده در صندوق عقب

برای آن که نویز صوتی، گرما و سایر مزاحمت­ های سیستم پردازنده برای کاربران به حداقل میزان خود برسد بهینه سازی بسیاری صورت گرفته است اما علاوه بر آن سیستم پردازنده و قسمت های اصلی الکترونیک و مدارات شارژ و … در صندوق عقب خودرو با کیسینگ مناسبی قرار گرفته ­اند که خود از مزایای سیستم به حساب می ­آید.

در پنل عقب سیستم پریزی تعبیه شده است که برق 220 V AC را در حد استفاده ­های معمولی برای انوع شارژر بی­سیم و موبایل و سایر مصارف کمتر 50 وات را تأمین می­ کند.

نصب دوربین

از آنجا که دوربین های سرعت سنجی باید به شیشه خودرو متصل می­ گردید، تلاش زیادی برای کاهش اختلال در دید راننده انجام شده است به گونه ای که دو اصل نامحسوس بودن و ارگونومی با موفقیت پیاده سازی شده اند. نتایج تست های عملی در انواع شرایط آب و هوایی گویای این واقعیت است که نصب این دوربین ها و اثراتی مانند انبساط و انقباض و وزن متحمله به شیشه به هیچ نحو امکان ایجاد ترک و شکستگی در شیشه را ایجاد نمی کنند.

نمایشگر (LCD)

LCD لمسی و sunlight این سیستم روبروی صندلی کمک راننده به گونه ای نصب شده است که دسترسی و کارایی مناسبی برای کاربر سیستم فراهم شود. همچنین به لحاظ زیبایی و هماهنگی با فضای داخلی خودرو بیشترین هماهنگی را دارا باشد. از آن جا که کاربر سیستم در حالات مختلف نور فضای آزاد، باید قادر به کارکردن با نمایشگر باشد، LCD انتخاب شده علاوه بر آن که سعی شده است از استاندارهای بالایی برای کار در شرایط سخت داخل خودرو برخوردار باشد، دارای brightness و contrast بالایی می­ باشد. علاوه بر این خصوصیات برای آن که در تابش های مستقیم نور خورشید تصویر به راحتی قابل مشاهده و تشخیص باشد، ناگزیر از نوع خاصی از صفحات touch IR انتخاب شده است که دارای لایه های خاصی می ­باشند. رضایت کاربران مختلف در شرایط متفاوت خود تأییدی بر قدرت این LCD می­ باشد.

نامحسوس

همان گونه که اشاره شد در جایابی و نصب قسمت های مختلف سیستم سعی شده است که از نظر سرنشینان خودروهای دیگر سیستم نصب شده حداقل جلوه را داشته باشد و اصل نامحسوس بودن خودروی پلیس تا حد امکان حفظ شود.

جی پی اس (GPS)

سیستم دارای GPS ای می­ باشد که مکان و سرعت خودرو را در اختیار سیستم قرار می ­دهد. از آن جا که این GPS در سرعت های بالا، تغییر مسیرهای ناگهانی، خیابان های محصور به ساختمان ها، سایر موانع و تونل های مختلف استفاده می شود باید مشخصات خاصی داشته باشد. GPS 5hz موجود در این سیستم که دارای حساسیت بالایی نیز می ­باشد و به خوبی از عهده این شرایط بر­می­ آید.

بورد الکترونیکی

بورد الکترونیکی این سیستم علاوه بر آن که وظیفه کنترل قسمت های مختلف سیستم، روشن و خاموش شدن سیستم، کنترل شارژ و … دارا می­ باشد، وظایف خاص دیگری برای کنترل و نمایش نحوه کارکرد قسمت های مختلف سیستم را برعهده دارد. بر این اساس LED هایی که نحوه کارکرد قسمت های مختلف سیستم را که توسط بورد الکترونیکی تست شده است نمایش می­ دهند در معرض دید کاربر قرار دارند. همچنین قابلیت نمایش وضعیت کارکرد و دمای قسمت های گوناگون سیستم بر روی LCD وجود دارد. قابل ذکر است که این قابلیت حتی در حالت خاموش بودن کامپیوتر سیستم قابل استفاده برای کاربر می باشد که قابلیت عیب یابی و رفع عیب اولیه را تا حد زیادی بالا می ­برد.
علاوه بر موارد ذکر شده یکی دیگر از خصوصیات بورد الکترونیکی استفاده از تنها یک سیم BUS برای انتقال data های مختلف می­ باشد که این خود سهولت کابل کشی  و احتمال خرابی را تا حد بسیار بالایی کاهش می دهد.