سرعت سنجی و رهگیری سرعت سنج خودرویی

 

مقدمه

سیستم رهبین بر روی خودرو نصب شده و در هر دو حالت متحرک و ایستاده قادر به انجام سرعت سنجی و رهگیری خودروهای در محدوده دید سیستم به صورت تشخیص اتوماتیک یا انتخاب دستی می­ باشد. از آنجا که این سامانه مبتنی بر پردازش تصویر در حوزه مرئی می­ باشد لذا سیستم کاملا passive بوده و از هیچ گونه پروژکتور مرئی یا نامرئی اضافه­ ای بر روی خودرو استفاده نمی­ کند. لازم به ذکر است که تغییر در شرایط نوری، جوی و نوع جاده تأثیری بر نحوه کار سیستم نگذاشته و مقادیر اعلامی از دقت بسیار بالا و قابل اعتماد برای اعمال قانون برخوردار می ­باشد.

 

محدوده سرعت سنجی

سیستم به گونه ای طراحی شده است که هنگامی که خودروی پلیس در حال حرکت است تمامی خودروهای عبوری در فاصله 10 تا 110 متری که اختلاف سرعت آن ها با خودروی پلیس تا 150 کیلومتر بر ساعت باشد به طور مطمئنی که جوابگوی نیازهای عملیاتی پلیس است رهگیری و سرعت سنجی می شوند. این در حالی است که برای خودروهای با سرعت بالاتر نیز از توانایی سیستم به صورت چشمگیری کاسته نخواهد شد. برای حالت ایستاده نیز محدودیت 250 کیلومتر بر ساعت بر سرعت خودروهای عبوری وجود دارد که برای سرعت های بالاتر نیز مانند حالت متحرک عملکرد سیستم از بین نمی رود. دقت سرعت سنجی سیستم به طور میانگین 96% می باشد.

Police_Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_Speed_Test

رهگیری همزمان چند خودرو

این سامانه به راحتی توانایی آن را دارد که تمامی خودروهایی که در محدوده دید آن هستند را سرعت سنجی و رهگیری نماید (Multi Target) و محدودیتی نسبت به تعداد خودروهای در حال رهگیری وجود ندارد. (حتی خودروهای دارای همپوشانی جزیی از طریق نرم افزار قابل شناسایی و رهگیری هستند)
  • Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_Multi_Target_Tracking_8
  • Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_Multi_Target_Tracking_7
  • Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_Multi_Target_Tracking_6
  • Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_Multi_Target_Tracking_5
  • Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_Multi_Target_Tracking_4
  • Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_Multi_Target_Tracking_3
  • Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_Multi_Target_Tracking_2
  • Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_Multi_Target_Tracking_1

مستقل از نوع ماشین

سیستم در تشخیص انواع مختلف خودرو محدودیتی ندارد. از آن جهت که خودرو به عنوان یک شکل خاص مورد تشخیص نرم افزار قرار نمی­ گیرد لذا انواع مختلف خودروها از لحاظ شکل ظاهری، ابعاد و رنگ و یا حتی هم­پوشانی خودروها در صورتی که باعث حذف کامل یک خودرو نشود مانع تشخیص و رهگیری نخواهد بود.
لازم به ذکر است در این سیستم احتیاجی به تعریف مدل ها و خودروهای جدید وجود ندارد و از مزایای (الگوریتم) به کار رفته برای تشخیص وسایل نقلیه، امکان تشخیص انواع وسایل نقلیه موتوری از قبیل خودروهای سنگین، شخصی و موتورسیکلت است.
  • Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_Track_Heavy_Machine
  • Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_MotorCycle
  • Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_Multi_Target_Tracking_4

استبیلایزر

stabilizer موجود بر روی سیستم به راحتی اثر دست­ اندازها و لرزه­ های ناشی از خیابان و خودرو را تا حد زیادی حذف می­ کند به گونه­ ای که نرم ­افزار به راحتی قادر به ادامه رهگیری خودروها حتی در خیابان­ های مواج می­ باشد.

حالت متحرک و ایستاده

اگرچه یکی از بزرگ ترین مزایای این سیستم نسبت به سیستم­ های موجود در جهان، عملکرد آن در وضعیت متحرک است که برای سیستم های مبتنی بر پردازش تصویر دودیدی با عمق کاری بالا یکی از چالش های بزرگ به حساب می ­آید. علاوه بر این سیستم می­ تواند به راحتی با قرار گرفتن در حالت استقراری در حاشیه خیابان چه در جهت و چه در خلاف جهت حرکت خودروها در خیابان به رهگیری و سرعت سنجی بپردازد که این قابلیت عملکرد دوربین های ثابت سرعت سنجی را پوشش می دهد. این در حالی است که مسائل مهمی از قبیل کالیبره کردن سریع و دقیق سیستم و همچنین قرارگیری دوربین ها در ارتفاع کم از مشکلات فنی حل شده در زمینه سرعت سنجی ثابت است که این محصول به خوبی از پس این مهم برآمده و با دقتی بسیار بالا به انجام رهگیری و سرعت سنجی برای تمام خودروهای عبوری به تفکیک لاین می­ پردازد.
  • Speed_Control_System_RAHBIN_Mobile_1

    وضعیت متحرک

  • Police_Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_Stationary_2

    وضعیت ایستاده

  • Police_Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_Mobile_2

    وضعیت ایستاده

  • Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_Stationary_3

    وضعیت ایستاده

  • Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_Multi_Target_Tracking_4

    وضعیت ایستاده

کارکرد در شب و روز

این سیستم بدون استفاده از هرگونه پروژکتور اضافه، قادر به انجام مأموریت در طول شبانه روز می­ باشد. اگر چه استفاده از پروژکتورهای مرئی یا نامرئی می­ تواند به میزان زیادی کیفیت تصویر را بهبود دهد و کار پردازش تصویر را آسان کند اما در این پروژه از آنجا که نامحسوس بودن سامانه از اولویت بسیار بالایی برخوردار بود ناچارا سختی های بسیار زیادی در به نتیجه رسیدن آن تحمل گردیده است. علاوه بر این سیستم در حالت شب فقط به نور چراغ خودروها و نور چراغ خودروی پلیس اکتفا کرده و در همین نور نیز قادر به ادامه کار می­ باشد که این مقوله نیز خود یکی از ویژگی های این سامانه است.
  • Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_Stationary_Tunel_Tracking
  • Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_Indoor_Tunal_Working

حالات غیر معمول

با توجه به کارگیری این سیستم در شرایط واقعی و عملیاتی، پلیس تلاش بسیاری برای جلوگیری از کاهش کارایی سامانه در شرایط خاص و غیرمعمول نوری یا جوی اعم از باران و برف، نور شدید، تغییرات نوری شدید، پیچ و همپوشانی جزئی خودروها معطوف شده است. نتایج بدست آمده نشان دهنده موفقیت بالای سیستم در انجام مأموریت حتی در اینگونه شرایط خاص می باشد.

Police_Mobile_Speed_Control_System_RAHBIN_Tunel

حالت اتوماتیک

علاوه بر اینکه کاربر می ­تواند در حالت انتخاب دستی خودروهای مورد نظر را جهت رهگیری و سرعت سنجی به وسیله صفحه نمایشگر لمسی انتخاب کند کاربر می تواند به سادگی با تنظیم سیستم به حالت اتوماتیک از توانایی تشخیص خودکار وسایل نقلیه نرم افزار بهره ببرد و تمامی خودروهای مقابل را تشخیص داده و به رهگیری و سرعت سنجی آن ها می­ پردازد. اگر چه در رابط کاربری تمهیداتی دیده شده است که برای جلوگیری از شلوغ شدن صفحه در ترافیک های بالا حد سرعت برای نمایش خودروهای اتوماتیک تشخیص داده شده قابل تنظیم می­ باشد. البته نکته قابل ذکر این است که حتی در تشخیص اتوماتیک انتخاب دستی غیر فعال نمی گردد. تشخیص اتوماتیک وسایل نقلیه علاوه بر کاهش نیاز به عملکرد دائمی کاربر، امکان رهگیری خودروهایی که با سرعت نسبی زیادی در معرض دید سیستم قرار می گیرند و انتخاب دستی آن ها عملا غیر ممکن است را فراهم کرده است.