نرم افزار کاربری و قابلیت های سرعت سنج خودرویی

 

مقدمه

از آن جا که نرم ­افزار کاربری، رابط کاربر با سیستم می­ باشد لذا برای آن که کاربران بتوانند از تمامی امکانات سیستم در شرایط داخل خودرو به راحتی استفاده کنند سعی شده است که این نرم افزار کاملا User friendly برای استفاده با مانیتور لمسی در خودرو طراحی شده باشد. در این نرم افزار سعی شده است که دسترسی به تمامی امکانات با کمترین تعویض صفحات به راحتی انجام پذیرد و تا حد ممکن تمامی اطلاعات لازم به صورت گرافیکی به کاربر منتقل شود.

GUI_Login-Page_Rahbin_Pooya_Fanavaran_Kosar

 

نقشه GPS

یکی از امکانات این سیستم استفاده از gps برای نمایش لحظه به لحظه مکان خودرو بر روی نقشه ایست که در صفحه اصلی gui قرار گرفته است. علاوه بر این موقعیت مکانی هر تخلف و موقعیت مکانی آن بر روی نقشه به همراه تخلف ثبت می­ گردد. از دیگر استفاده های gps در این سیستم، ثبت مسیر حرکت هر کاربر می­ باشد که قابل رویت برای کاربران سطح بالاتر می­ باشد.

 

دیتابیس خودروها و گواهینامه ها

دیتابیس خودروها: در این نرم افزار دیتابیسی وجود دارد که لیست تمام خودروهای تحت تعقیب در آن موجود می ­باشد، لذا تمامی پلاک های قرائت شده توسط سیستم با این دیتابیس مقایسه می­ شود و در صورتی که مورد مشابهی یافت شود پیغامی به کاربر داده می­ شود. علاوه بر لیست خودروهای تحت تعقیب، جدولی از تمامی خودروهای مجاز به همراه اطلاعات آن ها در سیستم وجود دارد که به کاربر سیستم امکان دسترسی به سابقه و مشخصات هر خودرویی را خواهد داد.
دیتابیس گواهینامه ها: در صفحه استعلام امکان دیگری که وجود دارد جستجو بر اساس شماره گواهینامه می ­باشد. این گزاره به کاربر این امکان را می­ دهد که در صورت نیاز به تمامی اطلاعات هویتی و همچنین تمام تخلفات راننده مورد نظر دسترسی پیدا کند.

GUI_Violation_Page_Rahbin_Pooya_Fanavaran_Kosar

 

ضبط ممتد فیلم

در صفحه اصلی کاربری این سیستم، امکانی در نظر گرفته شده است که کاربر قادر می­ باشد با فشردن این دکمه به صورت ممتد، فیلمی از صفحه نمایش به همراه اطلاعات زمانی و مکانی و نیز سرعت خودروهایی که در حال رهگیری می­ باشند ضبط نماید.

 

ثبت تخلف

اگر خودرویی که به صورت دستی یا اتوماتیک انتخاب شده است، سرعتش از سرعت مجاز تنظیم شده بالاتر رود و یا این که کاربر بر روی مستطیل دور خودرو کلیک کند تخلفی ثبت می­ گردد. هر تخلف شامل فیلمی است که از چند ثانیه قبل از لحظه وقوع تخلف شروع شده و تا چند ثانیه بعد از آن را نمایش می­ دهد. سرعت اعمال قانون که ماکزیمم سرعت خروجی از فیلترهای ریاضی می­ باشد، سرعت میانگین، مکان و نقشه محل وقوع تخلف، پلاک قرائت شده به همراه عکسی با رزولوشن بالا که برای پلاک خوانی استفاده شده است از دیگر اطلاعاتی است که به همراه هر تخلف ذخیره گردیده و در دسترس کاربر قرار دارد. علاوه بر این ها برای هر سیستم صفحه­ ای باز می ­شود که در صورتی که خودرو متخلف متوقف شده باشد و اطلاعات گواهینامه راننده آن در دسترس باشد کاربر قادر به پر کردن سایر فیلدهای مورد نیاز برای جریمه به صورت دستی می­ باشد که در نهایت می توان برگه پرینت شده جریمه را تسلیم راننده خاطی نمود.

 

مدیریت کاربران و گزارشگیری

صفحه مدیریت کاربران به صورت مستقیم از صفحه اصلی قابل دسترسی است. در این صفحه امکان تعریف کاربر جدید وجود دارد که در هنگام تعریف هر کاربر سطوح دسترسی مختلفی را می ­توان به آن کاربر اختصاص داد. به علاوه این امکان وجود دارد که کاربر مسیر­های طی شده توسط خودرو در هنگام انجام مأموریت کاربران مختلف و سایر نمودارهای نشان دهنده فعالیت هر کاربر را در صورتی که این سطح دسترسی برایش تعریف شده باشد را مشاهده نماید.

GUI_User_Management_Page_Rahbin_Pooya_Fanavaran_Kosar

همچنین در این سیستم کاربر ارشد توانایی این را دارد که گزارش های مختلفی از نحوه مأموریت کاربران مختلف را مشاهده نماید که از آن موارد می­ توان به مسیر مأموریت، میزان تخلفات ثبت شده اشاره کرد.

 

تخلیه و Update

از آنجا که فیلم ها و تخلفات موجود در سیستم برای ثبت در دیتابیس مرکزی پلیس و صدور و ارسال جرائم باید از سیستم تخلیه گردد و همچنین دیتابیس های خودروها، گواهینامه­ ها و خودروهای تحت تعقیب باید به صورت پیوسته Update گردند، لذا در این سیستم connection Lan در نظر گرفته شده که اتصال به مرکز از این طریق امکان پذیر می­ باشد. همچنین connection های دیگری چون WIFI و یا WIMAX و GPRS به صورت optional قابل اضافه شدن به سیستم می­ باشند.

 

دسترسی به تخلفات ثبت شده

کلیه تخلفات ثبت شده اعم از تأیید شده، رجوع به آینده و یا حتی حذف شده در صفحه مرور تخلفات در دسترس کاربر قرار دارند. کاربر در این صفحه می­ تواند جرائم را بر اساس موارد مختلف اعم از تاریخ، سرعت اعمال قانون، سرعت میانگین sort نماید. همچنین قابلیت مرور سریع و همچنین سرچ از امکانات این صفحه می باشد.

 

صفحه اصلی نمایشگر

در صفحه اصلی این سیستم که بیشترین زمان فعالیت کاربر در آن انجام می ­پذیرد تصویر زنده خیابان از دید دوربین سمت راست نمایش داده می ­شود و کاربر با استفاده از صفحله لمسی و یا Mouse قادر به انتخاب خودروها و ثبت تخلف آن ها می باشد. علاوه بر این امکانات دیگری از جمله تنظیم آستانه سرعت مجاز، تنظیم سرعت هشدار برای نمایش خودروها در این صفحه قرار دارد. به جهت نیاز به دسترسی فوری به ضبط فیلم برای مقاصد پلیسی، کلید ضبط ممتد فیلم در این صفحه قرار داده شده است. نقشه محل به همراه نقطه gps بر روی آن و سرعت دقیق خودروی پلیس که از GPS بدست آمده و زمان و تاریخ دقیق نیز در این صفحه در دید کاربر قرار دارد و در نهایت دسترسی بسیار آسان به سایر صفحات سیستم برای کاربران فراهم می­ باشد.

GUI_Home_Page_Rahbin_Pooya_Fanavaran_Kosar

 

صفحه تنظیمات

صفحه دیگری که در این سیستم قابل استفاده برای کاربر می­ باشد صفحه تنظیمات است، این صفحه امکان تنظیمات مختلف از جمله تنظیم حالت کار سیستم اعم از ثابت یا متحرک، انتخاب حالت ساعت تابستانی، امکان فعال سازی جریمه اتوماتیک، اختصاصی سازی نمایش عکس و اطلاعات خودروها در صفحه اصلی و برخی تنظیمات ساده دوربین ها را فراهم می سازد. علاوه بر این موارد تنظیمی، نمایشگرهایی نیز برای میزان شارژ باطری و دماهای نقاط حساس سیستم در این صفحه قابل رویت می ­باشد. بدین ترتیب در صورتی که دمای قسمتی از حدود تعیین شده خارج شود و یا میزان شارژ سیستم کم شود کاربر مطلع خواهد شد که این علاوه بر اقدامات اصلاحی است که بوردهای الکترونیکی سیستم به طور اتوماتیک انجام می دهند.

GUI_Status-Page_Rahbin_Pooya_Fanavaran_Kosar